воскресенье, 17 мая 2020 г.



18 травня

Доброго ранку, любі д
рузі!

Нажаль, в історіі України є багато сумних сторінок.
18 травня - День пам’яті жертв геноциду кримськотатарського народу.
Сьогодні згадаємо  про депортацію кримських татар. Це примусове виселення татар(східноєвропейський народ, що історично сформувався в Криму.)


Як відбувалося насильне переселення
Службовці НКВС заходили до татарських помешкань і оголошували господарям, що через зраду батьківщини їх виселяють з Криму. Щоб зібрати речі, давали 15-20 хвилин. Офіційно кожна сім'я мала право взяти з собою до 500 кг багажу, однак реально дозволяли забрати значно менше, а іноді – взагалі нічого.
Людей вантажними автомобілями відвозили до залізничних станцій. Звідти на схід відправили майже 70 ешелонів з наглухо зачиненими товарними вагонами, що були переповнені людьми.
Під час переїзду загинули близько 8 000 людей, більшість з яких - діти і літні люди. Найпоширеніші причини смерті – спрага і тиф.Деякі люди, не витримавши страждань, сходили з розуму.Все майно, що залишилося в Криму після татар, держава присвоїла собі.
Куди депортували татар?
Більшість татар відправили до Узбекистану і сусідні з ним райони Казахстану і Таджикистану.Невеликі групи людей потрапили в Марійську АРСР, на Урал і в Костромську область Росії.
Які були наслідки депортації для татар?
За перші три роки після переселення від голоду, виснаження і хвороб померли, за різними оцінками, від 20 до 46% всіх депортованих. Серед померлих за перший рік майже половина - діти до 16 років. Через брак чистої води, погану гігієну і відсутність медичної допомоги серед депортованих поширювалися малярія, жовта лихоманка, дизентерія та інші хвороби. Новоприбулі не мали природного імунітету проти багатьох місцевих недуг.
Який статус вони мали в Узбекистані?
Переважну більшість кримських татар перевезли до так званих спецпоселень – оточених воєнізованою охороною, блокпостами і огороджених колючим дротом територій, які скоріше нагадували трудові табори, а не поселення мирних людей. Приїжджі були дешевою робочою силою і їх використовували для праці в колгоспах, радгоспах і на промислових підприємствах. В Узбекистані вони обробляли бавовняні поля, працювали в шахтах, на будівництві, заводах і фабриках. Серед найтяжчих робіт було зведення Фархадської ГЕС.
У 1948 році Москва визнала кримських татар довічними переселенцями. Тих, хто без дозволу НКВД виходив за межі свого спецпоселення, наприклад, щоб провідати родичів, наражалися на небезпеку 20-річного ув'язнення. Такі випадки траплялися. Ще до депортації пропаганда розпалювала серед місцевих жителів ненависть до кримських татар, тавруючи їх як зрадників і ворогів народу.
Протягом 1950-х і 1960-х років татари боролися за своє право повернутися на історичну батьківщину, в тому числі за допомогою демонстрацій в узбецьких містах. Поступово кримським татарам вдалося домогтися розширення своїх прав, однак неформальна, але від цього не менш сувора заборона на їхнє повернення до Криму, діяла аж до 1989 року.
Новим викликом для кримських татар стала анексія Криму Росією в березні 2014 року. Дехто з них під тиском переслідувань покинув півострів. Іншим російська влада сама заборонила в'їзд на півострів.

Євробачення.2016. Пісня про депортацію кримських татар у виконання Джамали яка стала переможнецею пісенного конкурсу.


Продовжуємо працювати дистанційно.
Українська мова
Тема. Повторення вивченого. 
1.      Повторення написання префіксів  –роз, -без,-з, -с.

2.      Повторення написання слів з ненаголошеними  -Е, -И
3.      Переглядаючи відео, виконуй завдання у ньому.

4.      Виконай вправу 362. Надішли  для перевірки у Viber!

Математика
Тема. Повторення вивченого.
1.      Пропоную  попрацювати, переглядаючи відео та виконуючи запропоновані завдання.
Надсилати для перевірки завдання з математики не потрібно.

 Я у світі
  Тема. Україна на карті світу.Найблищі сусіди нашої держави.
               Автори підручника « Я у світі 4 клас»-
               М.В. Беденко,С.Г.Заброцька, І.Р.Дунець.
          1. Переглянь відео.

         
2.      Ознайомся з інформацією, вміщеною у підручнику на с.143-148.

Літературне читання
1.      Прочитай твір «Хто  вишні поїв?» І.Сенченко.
2.      Виконай завдання у зошит з літературного читання.
3.      Надішли  для перевірки у Viber!

                                              Хто вишні поїв ?
       Катрусина мама скаржиться татові :
– Он глянь на ту вишню. Знову горобці ягоди пооб’їдали, тільки кісточки висять.
      Тато здивовано розвів руками і відповів:
– Та коли ж вони, кляті, їдять ті ягоди ? Я стільки ходжу в сад, а не помітив, щоб горобці шкоду робили на вишні ! Чудасія якась !
      І Катруся теж ніколи не бачила, щоб птахи ягоди їли. Ось гойдатися на вишневих гілочках вони люблять. Гілочка тоненька, гнучка, то горобець як учепиться в неї лапками, як почне розколихуватися , так Катруся аж ногами затупцює від заздрості :
– Чому я не горобчик ? Так би гойдалася і гойдалася…
      Якось тата не було вдома, а мама пішла на грядки розпушувати землю навколо кущів картоплі. Катруся подумала-подумала й вирішила : «Ось піду в сад, сяду під вишнею і подивлюсь, хто ягідки їсть».
     Та на землі сидіти їй було нецікаво. Вже коли в сад прийшла, то краще забратися на вишню і там причаїтися й постежити.
     Залізла дівчинка на вишню. Вмостилася на гілці та й дивиться на ягоди. Ягоди великі, соковиті і дуже смачні. У Катрусі аж слинка покотилася. Слинку вона проковтнула і чекає, що ж буде далі.
     Прилетів горобець, перескочив з гілочки на гілочку, дзьобнув на листку якусь кузьку і полетів. На ягоди й не глянув.
   «Цей , видно, не голодний, - думає Катруся. – Ось як голодний прилетить і буде ягоди дзьобати, то я йому тоді вже всю правду скажу. Скажу : негарно він робить, що вишеньки їсть…»
      І тільки це подумала, як чує щось –  дзінь ! Глянула – аж то оса. Продзижчала над головою у дівчинки і сіла на ягоду. Вчепилася в неї, проколола тоненьку вишневу шкірку і почала смоктати густий солодкий сік. Не встигла добре й напитися, як дзінь ! – друга прилетіла. І друга оса припала до вишеньки. Потім десь узялася третя. Обсіли з усіх боків ту ягоду. Далі таке почалося ! Одна нап’ється, полетить, а на її місце інша поспішає …
     Катруся ще на таке диво дивилася б, та ноги затерпли. Хоч як там гарно було, але на гілці важко сидіти, дуже мулько. Злізла вона на землю, заходилася терти ноги. А потім гукнула мамі :
– А я знаю, мамо, хто вишневі ягоди спиває ! Ось іди сюди, подивися, що там виробляють оси !
     Підійшла Катрусина мама, поглянула і руками сплеснула :
– Ну ви ж подумайте ! Оси таку шкоду роблять , а ми грішимо на горобців.    (369 слів)

 1. На що скаржилася Катрусина мама?
А  Що не зародила вишня .
Б  Що Катруся зірвала всі вишні .
В  Що горобці ягоди пооб’їдали, тільки кісточки висять.
2. Що вирішила зробити Катруся?
А 
Піти в сад і поласувати вишнями.
Б  Піти в сад , сісти під вишнею і подивитись, хто ягідки їсть.
В  Залізти на вишню і нарвати вишень.
3. Чому Катруся заздрила горобчикам ?
А 
Бо вони вміють літати.
Б  Бо їм легко діставати вишні.
В  Бо вони вміють гойдатися на вишневих гілочках.
4. Як оси чинили із вишнями ?
А 
Сідали на ягідку і голосно дзижчали.
Б  Проколювали тоненьку вишневу шкірку і висмоктували густий солодкий сік.
В
Пускали у вишню своє жало.
5. Випиши з твору слова, словосполучення,якими автор описує:
 Гілочка ____________________
Ягоди  _____________________
Сік ________________________
6. Віднови послідовність подій у творі. Постав числа в порожні клітинки.
О   Обсіли з усіх боків ту ягоду. Далі таке почалося !
О  Тато здивовано розвів руками.
О   Прилетів горобець.
О  Злізла вона на землю і заходилася терти ноги.
О   Катрусина мама скаржиться.
О  Залізла дівчинка на вишню.
7. Запропонуй свій варіант заголовка до цього твору. Обгрунтуй свій вибір.
8 . Запиши, що найбільше зацікавило тебе в тексті.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  Доброго ранку, любі дітки! Доброго ранку Вашим рідним!   Українська мова Тема.   Удосконалюємо навички письма. Спиши текст у зо...